Halden DemensForening

Halden Demensforening: Sammen for et mer demensvennlig samfunn.

Halden Demensforening arbeider utrettelig for å forbedre livskvaliteten til personer med demens og deres pårørende. Vi tror på et samfunn der alle, uavhengig av kognitiv funksjon, kan leve meningsfulle liv og oppleve støtte og forståelse fra omgivelsene. Gjennom våre aktiviteter og arrangementer ønsker vi å skape bevissthet rundt demens, fremme inkludering, og tilby nødvendige ressurser og støtte til de som trenger det mest.

Våre aktiviteter og tilbud:

Pårørendecafé 2024

For å nå våre mål tilbyr vi en rekke aktiviteter som både informerer og bygger fellesskap. En av våre mest verdsatte tilbud er Pårørendecaféen, som gir pårørende en trygg arena for å møtes, utveksle erfaringer og få støtte fra andre i lignende situasjoner. Her diskuterer vi temaer som omsorgsteknikker, juridiske spørsmål, og emosjonell mestring, ofte med innslag fra fagpersoner som gir verdifull innsikt.

Pårørendeskolen høst 2024: Styrk din kunnskap og ditt nettverk

Denne høsten er vi stolte av å tilby Pårørendeskolen, et strukturert opplæringstilbud for pårørende til personer med demens. Pårørendeskolen er utviklet for å gi deg som pårørende den kunnskapen og de verktøyene du trenger for å håndtere hverdagen, samtidig som du får muligheten til å møte andre i lignende situasjoner.

Gjennom et forløp av kurskvelder vil vi ta for oss temaer som sykdomsforståelse, kommunikasjon, og omsorgsstrategier. Kurset vil også inkludere juridisk rådgivning, veiledning om sosiale rettigheter, og praktiske tips for å skape en bedre hverdag for både deg selv og den du er pårørende til. Datoer for Pårørendeskolen høst 2024, og påmelding kan gjøres via vår nettside eller ved å kontakte oss direkte.

Halden Demenskor: Bli med oss på nye øvelser!

Opplev sangens glede ledet av Opera Østfold, der vår dyktige dirigent, Liv Renate Elnes, og talentfulle pianist, Henrik Falch, sammen skaper en uforglemmelig opplevelse for alle deltakere. Med verdifull støtte fra helseeksperter ved Halden kommune og Halden Demensforening og Halden Frivilligsentral, tilbyr vi et unikt og støttende miljø der musikkens kraft kommer til sin rett.

Sosiale arrangementer: Skap minner sammen

Vi vet hvor viktig det er for både personer med demens og deres pårørende å få pusterom fra hverdagen. I sommer arrangerte vi to båtturer på Iddefjorden, begge med stor suksess. Disse turene ga deltakerne en mulighet til å nyte vakker natur og hyggelig samvær i trygge og inkluderende omgivelser. Responsen fra deltakerne var overveldende positiv, og vi er glade for å kunne tilby slike verdifulle opplevelser som gir både avkobling og fellesskap.

Vi planlegger å videreføre denne tradisjonen i kommende år, da vi ser hvor mye slike arrangementer betyr for deltakerne. Vi legger stor vekt på at alle skal føle seg velkomne, og sørger for at både praktiske og emosjonelle behov blir ivaretatt.

Hvordan du kan bidra: Bli en del av noe større

Vår forening er avhengig av det fantastiske engasjementet fra frivillige. Uansett om du har mye eller lite tid å avse, er din innsats verdifull. Som frivillig kan du bidra til å arrangere møter, assistere på våre arrangementer, eller bare være en vennlig samtalepartner for noen som trenger det. Gjennom ditt engasjement kan du være med på å skape et samfunn der personer med demens opplever respekt, forståelse og støtte.

Vi trenger flere hender til å realisere våre mål, og vi inviterer deg til å bli med på laget. Ved å bli frivillig får du ikke bare muligheten til å gjøre en forskjell i andres liv, men også en unik sjanse til å lære, vokse, og bygge meningsfulle relasjoner. Vi tilbyr opplæring og støtte til alle våre frivillige, slik at du føler deg trygg i rollen din.

Kontakt oss !

Er du interessert i å bli frivillig, eller ønsker du mer informasjon om våre tilbud og aktiviteter?
Ta kontakt med oss på 45 50 10 98 eller les vår nettside for mer informasjon om oss.

Sammen kan vi gjøre Halden til et mer inkluderende og forståelsesfullt sted for alle som lever med demens.

unsplash