YTRING

Vi leser med stor bekymring forslaget til innsparinger i helsesektoren i Halden kommune.

Nedleggelse av bla sykehjemsplasser kan få betydelige konsekvenser for personer som trenger omfattende pleie og omsorg, spesielt for de som lider av demens.

De aller fleste vi bo hjemme lengst mulig, i trygge omgivelser og med sine nærmeste til stede. Men, man kommer til det punktet i livet hvor det ikke går lenger og da må man være trygge på at det er et velferdssamfunn som ivaretar deg og kan gi deg plass på sykehjem hvis det er det du trenger.

Nedleggelsen av sykehjemsplasser vil ikke bare forverre situasjonen for de som trenger helsefaglig pleie og omsorg, det vil også legge et enormt press på pårørende. Mange står allerede på grensen til hva de kan håndtere. Å se sine nærmeste gradvis miste grepet om virkeligheten er vondt i seg selv. Når man i tillegg stadig leser om nedskjæringer i helse og omsorgstjenestene blir man ikke bare bekymret, men også overveldet, utmattet og trist.

Det er ventelister på både sykehjemsplasser, dagsenter og avlastningsplasser, og mange pårørende står i en utrolig krevende hverdag. Den daglige omsorgsbyrden, bekymringen for fremtiden og følelsen av å være alene i situasjonen kan føre til stress, angst og depresjon blant pårørende. Forskning har vist at pårørende til personer med demens har en økt risiko for å utvikle helseproblemer selv og. Vi tør påstå at sykemeldte pårørende er dårlig samfunnsøkonomi.

Halden Demensforening er i kontakt med mange pårørende gjennom pårørendekafeer, samtalegrupper og pårørendeskolen. Gjennomgående i samtalene er at pårørende er slitne, veldig slitne, og fortvilelsen er stor. Det er vondt å høre hva de står i hverdagen, ofte trekker også venner seg bort, for demens er en vanskelig sykdom å snakke om for mange. Har man ikke noen form for avlastning blir det sosiale livet fort borte for den pårørende også.

Demenskoordinatoren er et uvurderlig bindeledd mellom pårørende, helsevesenet og andre støttetjenester. Stillingen er i dag lokalisert på Solheim senter, noe vi opplever som veldig bra. Her jobber helsepersonellet som kan sykdommen, sykehjemslegen har kontor her og her ligger det ene dagsenteret. Her er kompetansen. Det er skapt et helhetlig tjenesteforløp til personer med en demenssykdom og deres pårørende. Fra det første møtet i hjemmet med informasjon om sykdommen og tjenestene i kommunen, individuelle støttesamtaler, samtalegrupper for pårørende og pårørendeskole, til dagsenter og avlastnings-/behandlingsopphold, og for noen til slutt på langtidsplass. At demenskoordinatoren jobber nær tjenestestedene og har muligheten til å være tett på demensrammede og deres pårørende er utrolig viktig. Stillingen ble flyttet fra Enhet Helsehus til Enhet sykehjem med begrunnelsen at der var fag- og breddekompetansen på demenssykdom. Det å være organisert under Enhet sykehjem gir mulighet til å innhente kunnskap og erfaring der spesialkompetansen på demenssykdom er, for så å bringe kunnskapen og informasjonen videre ut til andre ansatte i Helse og mestring.

Vi kan ikke forstå hvorfor dette lavterskeltilbudet skal flyttes til Forvaltningsenheten på Rådhuset. Demenskoordinator sin rolle er ikke saksbehandling og å tildele tjenester, den skal være et lavterskeltilbud for innbyggerne i Halden kommune, og tilby råd og veiledning om sykdommen. Nærheten til den demenssyke og deres pårørende er det viktigste. Det å trygge og støtte de pårørende i hverdagen, gjør at de holder ut lenger i omsorgsrollen de har hjemme. Dette avlaster kommunen både økonomisk og menneskelig. Halden Demensforening har et nært og godt samarbeid med demenskoordinatoren i Halden kommune og ønsker å formidle viktigheten av at hennes arbeid er nær de pårørende og den syke.

Vi ønsker også å si noe om funksjonen trivselskoordinator, den er utrolig viktig og av stor betydning for pasienter og pårørende ved Solheim Senter, Iddebo sykehjem og Bergheim Bo og aktivitetssenter. Trivselskoordinatoren har ansvaret for å organisere og koordinere ulike aktiviteter og tiltak som fremmer trivsel og livskvalitet blant beboerne. Organisere arbeid med sansehagene, samarbeide med de frivillige organisasjonene om forskjellig aktiviteter, organisere arbeidet med barnehager og skoler jf Livsgledesykehjem, og søke midler til forskjellige prosjekter er noe av det koordinatoren gjør. Blir dette borte vil ikke pasientene få ivaretatt sine behov for aktivitet og hygge, og bindeleddet til frivilligheten blir borte. Hvem skal da gjøre den jobben? I fremtiden er vi helt avhengige av frivillighet i samfunnet og det krever at noen har ansvar for oppfølging og koordinering, samt jobbe med å rekruttere nye frivillige. Det går ikke av seg ikke selv.

Halden demensforening oppfordrer Halden kommune til å foreta en grundig vurdering av alle sider ved disse forslagene og til å engasjere alle relevante parter i denne prosessen.

Vårt felles mål må være å sikre en verdig omsorg for kommunens innbyggere, spesielt de mest sårbare blant oss.

Styret i Halden Demensforening.