Halden DemensForening

Halden demenskor 2024

Opera Østfold lanserte et banebrytende initiativ ved å etablere et kor spesielt for personer med demens i Halden.
Dette koret har raskt blitt en hjørnestein i lokalsamfunnet, og med flere konserter planlagt, fortsetter det å vokse i popularitet.

De positive tilbakemeldingene vi har mottatt fra både pårørende og kormedlemmer har vært overveldende. Koret tilbyr et verdifullt samlingspunkt hvor sangere og deres familier kan dele dyrebare øyeblikk og sammen skape varige minner.

Aasmund Kaldestad, produsent i Opera Østfold, har vært en nøkkelperson i

dette prosjektet. Halden Demenskor ble stiftet i januar 2023, med støtte fra Halden Frivilligsentral, Halden kommune, Halden videregående skole, og Halden Demensforening, samt finansiell støtte fra Sparebank1 Stiftelsen Halden, GP-Gruppen, og Jensen & Scheele Bil.

Suksessen til koret kan tilskrives de 14+ dedikerte sangerne som møtes til øvelser hver onsdag, og sammen har de skapt et inkluderende og støttende miljø for alle involverte.

Samarbeidet innad i koret har spilt en nøkkelrolle i dets suksess, med aktiv deltakelse fra trivselsvakter og frivillige fra Demensforeningen, støttet av Halden Frivilligsentral. Korets musikalske ledelse er i hendene på dirigent Liv Renate Elnes, som er masterstudent i musikkterapi, med Henrik Falch som dyktig pianist

Øvelsene våre har en fast ramme, og hver gang blir det gitt en liten utfordring ved å lære nye ting, enten det være seg noe musikalsk eller sangteknisk. Det er veldig gøy og blir tatt godt imot. Slik blir vi gode og samtidig holder hodene våre i gang.

Liv Renate Elnes, dirigent for Halden Demenskor

Halden Demenskor

Opplev sangens glede under ledelse av Opera Østfold, hvor vår dyktige dirigent, Liv Renate Elnes, og den talentfulle pianisten, Henrik Falch, sammen skaper en fantastisk opplevelse for alle involverte. Med støtte fra helseeksperter ved Halden kommune og Halden Demensforening, tilbyr vi et musikalsk fellesskap der hver deltaker blir verdsatt.

Dette er en unik mulighet til å bli en del av vårt musikalske fellesskap – en opplevelse hvor musikk og samhold står i sentrum. Vi ser med stor glede frem til å møte deg!

Samarbeidspartnere: Opera Østfold, Halden Frivilligsentral Halden kommune, Halden videregående skole Halden, DemensForening
Støttes av: Sparebank1stiftelsen Halden, GP-Gruppen, Jensen & Scheele Bil

_DSF8448
_DSF8453
_DSF8454

Bli med oss på nye øvelser!
Sted: Halden Frivilligsentral (ved Halden kino)
Tid: Onsdag, kl. 11:30

For: Personer som lever med demens og bor hjemme

Vi har fortsatt ledige plasser og ønsker deg hjertelig velkommen til å bli med oss.
Ingen tidligere erfaring nødvendig – bare din glede over å synge!

Opplev sangens glede ledet av Opera Østfold, der vår dyktige dirigent, Liv Renate Elnes, og talentfulle pianist, Henrik Falch, sammen skaper en uforglemmelig opplevelse for alle deltakere. Med verdifull støtte fra helseeksperter ved Halden kommune og Halden Demensforening, tilbyr vi et unikt og støttende miljø der musikkens kraft kommer til sin rett.

La deg inspirere av musikken og bli en del av vårt engasjerende fellesskap, hvor hver deltaker bidrar til og berikes av den kollektive musikkopplevelsen.

Demenskoordinator i Halden Kommune:
Vår demenskoordinator spiller en viktig rolle for Halden Demenskor i å støtte og veilede personer med demens og deres pårørende, og hjelper til med koordinering av tjenester.

"Dette er en unik sjanse til å bli en del av vårt musikalske fellesskap. Vi ser frem til å møte deg!"

🎶 Våre Øvelsesdatoer 🎶

Bli med oss for øvelsene, som starter kl. 11:30. Her er vår plan fremover:

15. mai

22. mai

Samarbeidspartnere:

Opera Østfold, Halden Frivilligsentral, Halden kommune, Halden videregående skole, Halden DemensForening
Støttes av: Sparebank1stiftelsen Halden, GP-Gruppen, Jensen & Scheele Bil

Parkering i parkeringshus, rett ved siden av Skofabrikken

Opera Østfold

Demenskordinator Halden Kommune
Halden Kommune

Bli en del av et fantastisk initiativ som bringer musikk og glede til livene til dem som lever med demens.  Vi gleder oss til å møte deg!

Med tiden som bringer stadig nye utfordringer og muligheter, står et kor i hjertet av Halden som et lysende eksempel på kraften musikk har til å forene og inspirere. Halden Demenskor, et ensemble som har rørt ved hjertene til mange med sin musikalske sjarm og varme.

I dag ønsker vi å løfte fram Aasmund Rognøy-Kaldestad, vår dypt respekterte produsent og støttespiller, som mer enn en produsent har ledet koret med en sjelden kombinasjon av faglig dyktighet og personlig varme. Hans dedikasjon til prosjektet og evnen til å inspirere de rundt seg har vært en katalysator for korets suksess.

Selv om Aasmund nå velger å ta et steg tilbake, står Halden Demenskor sterkere enn noensinne, klare til å fortsette sin musikalske reise. Dette øyeblikket er ikke bare en anledning til å si farvel, men også til å feire de uforglemmelige øyeblikkene vi har delt og musikken som har bundet oss sammen. Aasmunds arv vil leve videre i hvert noteark, i hver melodi som koret fremfører, og i hjertene til alle han har berørt.

Som vi ser fremover, gjør vi det med takknemlighet og kjærlighet, takker Aasmund for hans utrolige bidrag og ønsker ham alt godt på veien videre. Hans lidenskap og visjon vil for alltid være en del av Halden Demenskors sjel, inspirerende oss til å møte fremtiden med åpne hjerter og sang på leppene, klare til å skrive neste kapittel i vår felles historie.

unsplash