Halden DemensForening

Sosiale ulikheter i for tidlig død: de kan unngås

Rapporten om de sosiale ulikhetene som bidrar til unødig tidlig død, viser at ulikhet i helse er samfunnsskapt. Den viser hvilket enormt potensial vi har for å redusere omfang av unødvendig sykdom og død gjennom utjevning av sosial ulikhet, bedre forebygging og behandling.

Effekten av sosial ulikhet er bokstavelig talt dødelig, men mye av sosial ulikhet i tidlig død kan unngås. Det er konklusjonen i beregningene og analysen laget av forskere ved OsloMet, Kristian Heggebø og Kjetil A. van der Wel.

ferdig-rapport_sosiale-ulikheter-i-for-tidlig-dod_de-kan-unngas_Page_2
ferdig-rapport_sosiale-ulikheter-i-for-tidlig-dod_de-kan-unngas_Page_2

Under årsmøtet var det valg og  Stein Aune overleverte blomster til avtroppende kasserer Arve Tønnesen som har vært en sentral drivkraft i Halden demensforening gjennom flere år og avtroppende styremedlem Liv Kjellin, som takk for kjempegod innsats gjennom mange år.

Tid og sted: Torsdag 14.03.24, i Frivilligsentralens lokaler, Os Alle 3, Halden

En reise av mot, kjærlighet og håp

Den 20. mars gav Brygga Kultursal i Halden oss en kveld vi sent vil glemme. Ingebrigt Steen Jensen, reklamebransjens ikon, forfatter og fotballentusiast, sammen med sin forlegger Kjetil Kristoffersen, ledet en varm og nær samtale om Ingebrigts reise med Alzheimer. En reise han ærlig deler i boken "Før jeg forsvinner".

Denne boken er ikke bare en fortelling om en uventet livsendring, men også om de utfordringene og mulighetene som har fulgt. Gjennom ca. 80-90 minutters dialog, fikk vi utforske Ingebrigts sterke historie - en historie om mot, kjærlighet, og en ubøyelig vilje til å møte livets utfordringer.

Som avslutning på kvelden, ble vi alle en del av noe magisk . Ingebrigt tok tonen til "Mellom bakkar og berg" av Ivar Aasen, og det som fulgte var en hjertevarm allsang der mange stemmer i salen forente seg i håp og samhold. Denne videoen jeg deler i dag, er ikke bare et minne om den sangen, men en hyllest til hele kvelden og de verdifulle innsiktene vi delte.

Denne kvelden var en påminnelse om at selv i møte med Alzheimers mørke, finnes det lys . Ingebrigts budskap er klart: Vi har ingenting å skamme oss over. La oss stå sammen i kjærlighet og forståelse, bryte ned stigmaet og møte hver utfordring med håp og mot.

Del gjerne denne videoen med dine kjære. Sammen kan vi spre budskapet om åpenhet, kjærlighet, og fellesskap i møte med Alzheimer. La oss sammen skape en verden der ingen føler seg alene på denne reisen.

Bli støttemedlem/medlem i Halden demensforening https://nasjonalforeningen.no/bli-medlem/

Halden Demensforening hadde den store glede av å tilbringe en kveld på Solheim Senter sist onsdag.

En kveld hvor hjerter ble varmet og smil ble delt, takket være de fantastiske innsatsene fra Wenche Nilsen, Tom Jensen, Mariann Strøm, og deres dedikerte medhjelpere.

Med allsang som fylte luften, fikk vi alle en sjanse til å synge ut fra hjertet, dele latter, og oppleve en følelse av samhørighet. Det var en kveld fylt med moro, musikk, og magiske øyeblikk som vi vil huske lenge.

Og hvem kan glemme loddtrekningen? Flotte gevinster ble delt ut, og spenningen var til å ta og føle på!

Midt i denne festlige sammenkomsten ble vi servert deilig kaffe og kringle, noe som virkelig satte prikken over i-en på denne hyggelige kvelden. Det er disse øyeblikkene som viser hvor mye lys og glede slike tiltak bringer inn i livene til våre kjære ved alle institusjoner i Halden.

Vi i Halden Demensforening tror fast på at det er nettopp slike tiltak vi trenger flere av. De skaper ikke bare glede og hygge, men også verdifulle minner for våre kjære, deres familier, og vårt samfunn som helhet. La oss sammen jobbe for å bringe flere av disse lyspunktene til liv, og fylle hver dag med kjærlighet, omsorg, og musikk.

unsplash